Nederlands instituut voor verkeersveiligheid

Een CCV erkend kennis- en opleidingsinstituut

De rijbewijsregels voor elektrische en hybride voertuigen, bestemd voor het vervoer van goederen en met een toegestane maximummassa van meer dan 3.500 kilogram maar minder dan 7.500 kilogram, worden per 1 januari 2016 aangepast

Sinds 31 maart 2010 gold voor elektrische en hybride voertuigen met als bestemming goederenvervoer de regel dat je met een toegestane maximummassa van 3.500 tot maximaal 7.500 kilogram met een rijbewijs B mocht rijden. Uit praktijktesten blijkt dat elektrisch en hybride aangedreven voertuigen aan de normale eisen kunnen voldoen. Daarom wordt het C-rijbewijs voor deze voertuigen verplicht, meldt De Telegraaf.

De beredenering
De beredenering van destijds: “Door het extra gewicht van het accupakket zou in veel gevallen de toegestane maximummassa van 3.500 kilogram worden overschreden, waardoor voor dergelijke voertuigen eigenlijk een rijbewijs C is vereist. Dat zou het rijden met dergelijke voertuigen bedrijfseconomisch minder rendabel maken, waardoor de realisering van de doelstellingen van het actieplan om elektrische en hybride auto’s te stimuleren in gevaar zou worden gebracht.” De overheid besloot daarom dat een B-rijbewijs voldoende was.

Rijbewijs C wordt verplicht
De bovenstaande regel komt met ingang van 1 januari 2016 te vervallen en voor deze voertuigen word teen C-rijbewijs verplicht. In totaal is de nieuwe regel van toepassing op 43 voertuigen in Nederland. Naar schatting komt dat neer op 107 bestuurders, deze moeten het C-rijbewijs behalen om het voertuig te mogen blijven besturen. De overheid benadrukt dat de kosten sterk afhankelijk zijn van het aantal theorie- en praktijklessen dat een kandidaat nodig heeft als voorbereiding op het examen. Chauffeurs moeten in ieder geval rekenen op duizenden euro’s.

Bekijk hier het Besluit van 21 november 2015 tot wijziging van het Reglement rijbewijzen.

« Terug naar het overzicht