Nederlands instituut voor verkeersveiligheid

Een CCV erkend kennis- en opleidingsinstituut

De opleiding en nascholing van professionele autobus- en vrachtautochauffeurs moet worden aangescherpt en verbeterd. De chauffeurs moeten zich bewuster worden van de gevaren in het verkeer, op de hoogte zijn van de nieuwste technologie en er moet meer aandacht komen voor zuinig rijden. Dat stelt de Europese Commissie, die nieuwe richtlijnen heeft gepresenteerd. Concrete aanpassingen van de rijexamens laten nog even op zich wachten, laat het CBR weten.

De Commissie stelt dat de opleiding en nascholing momenteel niet volledig is afgestemd op de behoefte van de bestuurders. In de vernieuwde opleiding moet er bijvoorbeeld meer aandacht komen voor rijondersteunende- en automatiseringssystemen (ADAS). Ook zouden de chauffeurs meer moeten leren over het houden van een veilige afstand (volgafstand en ruimtekussen), het benutten van de snelheid van het voertuig (rollend vermogen), een vlotte rijstijl en de juiste bandencontrole.

In 2008 is de huidige richtlijn van kracht geworden. Naast eisen aan de opleiding is toen ook de nascholing verplicht geworden. De nascholing voor chauffeurs wordt ook wel Code 95 genoemd: chauffeurs in moeten elke vijf jaar cursussen volgen van in totaal 35 uur, waarvan 7 uur praktijkles. De Code 95 is verplicht voor alle beroepschauffeurs uit de EU en beroepschauffeurs die in de EU werken.

Klik hier voor het volledige artikel.

www.verkeerpro.nl

 

« Terug naar het overzicht