Nederlands instituut voor verkeersveiligheid

Een CCV erkend kennis- en opleidingsinstituut

Van der Knaap, directeur van het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) kraakt het huidige Nederlandse beleid volledig af in het Algemeen Dagblad. Volgens hem hebben verkeershufters vrij spel en is met de regels voor de aanschaf van zuinige auto’s ‘een blunder’ begaan.

Jarenlang was Nederland het beste jongetje van de klas als het gaat om verkeersveiligheid. Maar dat is inmiddels wel anders blijkt uit de laatste cijfers. Peter van der Knaap, directeur SWOV fileert het Nederlandse verkeersveiligheidsbeleid op alle fronten. In 2015 vielen op de Nederlandse wegen circa 21.300 ernstig verkeersgewonden. Een stijging van 3% ten opzichte van 2014. De afgelopen tien jaar bedroeg de stijging gemiddeld ook al 3% per jaar. Ook het aantal verkeersdoden neemt toe. In 2014 waren dit er 570, maar in 2015 was dit aantal toegenomen tot 621. Een grote en zorgwekkende stijging van 9 procent. En volgens van der Knaap gaat het om de hoogste stijging van heel Europa. Ook de eerste maanden van 2016 duiden op een stijging.

Nu bungelt Nederland op sommige lijstjes onderaan. Zo staan we in Europa ondertussen op plek 23 als het gaat om veiligheid van nieuwe auto’s. “Belastingvoordelen op energiezuinige auto’s hebben ervoor gezorgd dat we minder veilige en kleinere auto’s hebben gekocht”, verklaart Van der Knaap. “Omdat bijtelling niet gebaseerd is op uitstoot maar ook op gewicht, is er beknibbeld op allerlei veiligheidsvoorzieningen zoals automatische remsystemen”, gaat hij het gesprek verder. De Europese Raad voor Verkeersveiligheid stelde eerder ook al vast dat auto’s in Nederland relatief laag op veiligheid scoren. “Dat is serieus, want dat gaat bijvoorbeeld over wat er met kinderen op de achterbank gebeurt als zo’n auto wordt aangereden. Dat kan hoofdletsel schelen.”

Klik hier voor het volledige artikel.

www.Rijschoolvandaag.nl

« Terug naar het overzicht