Gastlessen voor basis en voortgezet onderwijs
Helaas vinden er verhoudingsgewijs veel verkeersongevallen plaats in de leeftijdscategorie van het basisonderwijs en voortgezet onderwijs. Vooral vanaf het moment dat ze zelfstandig van en naar school fietsen. Dat heeft deels te maken met het gebrek aan ervaring maar ook met de ontwikkeling van het brein als het gaat om het inschatten van risico’s en het verdelen van de aandacht tijdens verkeersdeelname. Speciaal voor hen heeft het NIV een lespakket ontwikkeld welke op een praktische en interactieve wijze de leerlingen de belangrijke onderwerpen van veilig op weg naar school laat ervaren.
Basisschool:
- Wij komen voor groep 7 en 8 een gastles verzorgen van 1,5 uur. Het thema is ‘kijken door de ogen van de vrachtauto chauffeur’. Voorafgaand zijn wij met een vrachtauto voorzien van een camera langs de populaire fietsroutes gereden. Deze beelden laten wij klassikaal zien om de leerlingen bewust te maken van het beperkte zicht wat een chauffeur heeft op het moment dat hij of zij te maken krijgt met fietsers en of voetgangers. Bijvoorbeeld op een rotonde kan dit zorgen voor gevaarlijke situaties. Vervolgens mogen ze buiten plaats nemen in de cabine van een vrachtauto waar ze onder begeleiding zelf ervaren hoe lastig het is om alles goed waar te nemen vanachter het stuur. Tegelijkertijd vindt buiten de vrachtauto een quiz plaats waar ze verschillende vragen moeten beantwoorden die gaan over veilig of onveilig gedrag rond een vrachtauto. Uiteraard worden ze beloond voor het maken van de quiz met een veilig cadeautje!

Voortgezet onderwijs:
Voor het voortgezet onderwijs hebben wij per leerjaar een gastles ontwikkeld. Deze les van 50 minuten kan eenvoudig worden ingepast in het reguliere lesrooster.
Leerjaar 1:
- We starten met een klassikaal deel waarbij vooraf opgenomen camerabeelden worden getoond die wij hebben gemaakt door met een vrachtauto langs populaire fietsroutes te rijden. Vooral rotondes vormen een potentieel gevaar als het gaat om de fietser en de vrachtauto. Door deze herkenbare verkeerssituaties te zien door de ogen van de chauffeur worden de leerlingen zich meer bewust van de gevaren en wat het gewenste gedrag is. Vervolgens mogen ze plaatsnemen in een vrachtauto en zelf proberen om hun klasgenoten op te sporen in de spiegels. Die zijn ondertussen bezig met het groepsgewijs beantwoorden van vragen die zijn gerelateerd aan veilig gedrag rond de vrachtauto.

Leerjaar 2:
- Klassikaal gaan we in discussie om de aspecten van veilig onderweg op de fiets te bespreken. d.m.v. Filmpjes en stellingen worden ze aan het denken gezet over veilig of onveilig gedrag in het algemeen en van hun eigen gedrag in het bijzonder. Helaas blijkt dat ze op deze leeftijd soms ook al in aanraking komen met alcohol of drugs. In deze les bespreken we vooral de gevolgen die het gebruik daarvan heeft op de verkeersveiligheid. Buiten hebben we een fietsparcours uitgezet. Ze fietsen dat parcours met een speciale bril op die het onder invloed zijn van alcohol of drugs simuleert.

Leerjaar 3:
- Vanuit onderzoek blijkt dat het autogordelgebruik onder jongeren, vooral op de achterbank, nogal een issue is. 1/3 van de jongeren geeft aan de gordel niet te gebruiken. De gevolgen zien wij helaas in de praktijk bij verkeersongevallen. Onnodig letsel of erger wat grotendeels voorkomen kan worden door het gebruik van de autogordel. In deze les gaan wij klassikaal in gesprek over het nut en noodzaak van veilig gedrag in de auto. Aansluitend mogen ze plaatsnemen in de ongevalssimulator. Deze speciaal geprepareerde auto slaat over de kop. Ze ervaren dan hoe de gordel de noodzakelijke bescherming bied en krijgen instructie over het veilig ontsnappen uit de auto na een ongeval.

Leerjaar 4:
- Er worden per dag 4 klassen uitgenodigd op ons verkeersveiligheidscentrum in Barneveld om daar van 10:00 uur tot 15:00 uur deel te nemen aan vier verschillende lessen in carrouselvorm. Deze vier lessen hebben als thema respectievelijk: EHBO voor onderweg inclusief reanimeren, De dode hoek van een vrachtauto, Quiz over verkeersregels, De noodstop: Inzicht verkrijgen in de remweg van een auto en hoe ga je om met het dragen van de gordel. Tussen de middag wordt de lunch door ons verzorgt.

Leerjaar 5/6:
- Aangezien de rijlessen kunnen starten vanaf 16 1/2 jaar zijn veel leerlingen in deze leeftijdscategorie bijna of helemaal in het bezit van een rijbewijs voor de personenauto. Of ze rijden mee met vrienden die een rijbewijs hebben. Als aanvulling op de reguliere rijopleiding is onze verkeersveiligheidstraining voor jonge automobilisten zeer waardevol. Zowel voor de deelnemers die al zelfstandig mogen rijden als ook voor degene die bezig zijn of gaan met rijlessen. Deze dag vindt plaats tussen 8:00 uur en 16:00 uur en kan per dag worden gevolgd door 1 klas. De training wordt gegeven op ons verkeersveiligheidscentrum in Barneveld.
