
De moderne voertuigen zijn al dan niet verplicht voorzien van een waslijst aan systemen die de bestuurder ondersteunen in de rijtaak. Belangrijk om als rijinstructeur te weten welke systemen er nu of in de toekomst zijn of gaan komen. Wat is de werking en de praktische toepassing tijdens de verkeersdeelname. En hoe ga je deze informatie inzetten tijdens de rijlessen?
Tijdens deze bijscholing wordt je bijgepraat over de werking van alle huidige systemen en over wat er in ontwikkeling is voor de toekomst. Wat zijn de voor en nadelen en wat als er een storing ontstaat waardoor een systeem uitvalt. De kans is groot dat de auto die een leerling gaat kopen na het behalen van zijn of haar rijbewijs niet alle veiligheidssystemen heeft die de lesauto wel had. Zijn ze daar goed op voorbereid en hoe doe je dat dan? Tijdens deze cursus is er ook een praktijkdeel waarbij u zelf gaat ervaren wat systemen zoals ABS en ESP voor u kunnen betekenen.
Programma:
Theorie deel 1:
Wat is ADAS en waarom |
Verplichtingen ADAS vanaf 2022 en de status van autonoom rijdende voertuigen |
Historie van verplichte ADAS systemen |
Werking en toepassing ABS remsysteem |
Werking en toepassing traction control |
Werking en toepassing ESP |
Werking en toepassing ACC |
Werking en toepassing noodremsysteem |
Werking en toepassing Lane departure warning |
Theorie deel 2:
Werking en toepassing lane assist |
Werking en toepassing vermoeidheidsdetectie |
Werking en toepassing verkeersbord herkenning |
Werking en toepassing park assist |
Introductie onderwerp ITS |
Werking en toepassing van connected car |
ADAS in de rijlespraktijk |
ADAS in het CBR praktijkexamen |
ADAS zelf ervaren in de praktijk |
Evaluatie en uitreiking certificaat.
Deze dag duurt 7 uur inclusief pauze met geheel verzorgde lunch. Hij wordt als twee dagdelen á 3 uur geregistreerd bij het IBKI.