
Een voorrangsvoertuig in de buurt zorgt bij veel bestuurders voor stress. Dat komt omdat ze niet of nauwelijks voorbereid zijn op hoe te reageren in een dergelijke situatie. Uiteraard belangrijk dat er zodanig wordt gereageerd dat er geen onveilige situatie ontstaat maar dat het voorrangsvoertuig zo vlot mogelijk door kan rijden. Belangrijk dat een leerling tijdens de rijles al leert hier goed mee om leert gaan. Maar hoe implementeer je dat in een rijles? En wat is dan de juiste procedure? Hoe kijkt en denkt een chauffeur van een voorrangsvoertuig hier over? Het Nederlands Instituut voor Verkeersveiligheid is specialist in het geven van rijopleidingen aan allerlei verschillende diensten die rijden met voorrangsvoertuigen. Vanuit die brede en jarenlange ervaring kunnen wij vanuit de praktijk met u delen hoe het is om als chauffeur van een brandweer, ambulance of een andere dienst met optische en geluidsignalen door het verkeer te bewegen. En vooral hoe u die kennis en vaardigheid kunt overbrengen in de rijles.
Programma deel 1:
- Artikel 50 RVV
- regeling optische en geluidsignalen 2009. Wie mag wat
- Dringende taak
- Brancherichtlijn, voertuigeisen, vrijstellingen en verantwoordelijkheden
- Richtinggevend kader
Programma deel 2:
- Richtinggevend kader
- Hoe te handelen als
- Integratie in het lesplan
Evaluatie en uitreiking certificaat.
Deze dag duurt 7 uur inclusief pauze met geheel verzorgde lunch. Hij wordt als twee dagdelen á 3 uur geregistreerd bij het IBKI.