• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
NIV NIV Logo stuur

NIV

Een CCV erkend kennis- en opleidingsinstituut

  • Code 95
    • Nascholing Code 95 – voor wie?
    • Praktijk
    • Theorie
  • Trainingen op de slipbaan
    • Verkeersveiligheid I
    • Verkeersveiligheid II
    • Verkeersveiligheid special
  • Bedrijven,
    overheids(hulp)diensten,
    verkeerseducatie scholen
    • Defensief rijden
    • Verkeersveiligheids- trainingen op onze slipbaan
      • Verkeersveiligheid I
      • Verkeersveiligheid II
      • Verkeersveiligheid special
      • Landbouwvoertuigen
      • Event/bedrijfsuitje
      • Uw evenement bij het NIV
    • Rijden met vrijstellingen en ontheffingen
    • Voorrangsvoertuigen
      • Rijopleiding initieel chauffeur voorrangsvoertuig met OGS
      • Bijscholing chauffeur voorrangsvoertuig met OGS
      • Rijopleiding OGS+ instructeur
      • E-learning hulpdiensten
    • Chauffeur rouwvervoer
    • Taxi/HAP chauffeur
    • Ongevalsimulator
    • Verkeerseducatie voor scholen
  • Veilig werken
    langs de weg
    • Veilig werken langs de weg (code 95)
    • BLR 9101 | Verkeersregelaar
    • BRL9101 | Medewerker verkeersmaatregelen
    • BRL9101 | Vakman verkeersmaatregelen
    • BRL9101 | Specialist verkeersmaatregelen
    • Verkeerswetgeving voor de wegbeheerder
  • WRM bijscholing
    • WRM 64 | Wet en regelgeving RVV
    • WRM 65 | Verhoogde rijvaardigheid
    • WRM 59 | Voorrangsvoertuigen
    • WRM 45 | ADAS
  • Over ons
    • Over het NIV
    • Medewerkers
    • Vacatures
  • Contact

W02 | Behaviour Based Safety

Behaviour Based Safety (BBS), oftewel ‘gedrag gebaseerde veiligheid’, is een nascholing die de toename van de veiligheid tijdens het vervoer bevordert door het gedrag van de chauffeur positief te beïnvloeden. Dit bereiken wij door observatie en coaching. Het BBS programma bevat een theorie- en een praktijkdeel. Door met de chauffeur in gesprek te gaan over onderwerpen die hem of haar bezig houden in het chauffeurs vak, werken wij aan een intrinsieke motivatie om gedrag te veranderen. De nadruk ligt op coaching en wij werken vanuit de al aanwezige kennis en ervaring. De nascholing wordt bij voorkeur in het eigen vertrouwde voertuig gegeven op de openbare weg. Deze opleiding is verplicht voor alle SQAS gecertificeerde bedrijven en overheidsdiensten die zich richten op het vervoer van gevaarlijke stoffen (ADR), maar is daarnaast voor alle transportbedrijven interessant. Het verhoogt niet alleen de veiligheid, maar heeft ook een positief effect op het brandstofgebruik en andere gerelateerde kosten, zoals onderhoudskosten en verzekeringspremies. Tijdens de nascholing komen ook vermoeidheid, afleiding en de risico’s in de dagelijkse werkzaamheden aan bod. De resultaten bij meerdere Nederlandse transportbedrijven laten een afname van het brandstofgebruik zien van 5 tot 15% en een afname van het aantal ongevallen met meer dan 40%. Een besparing die al snel oploopt tot € 1.000,- per chauffeur per jaar. Uiteindelijk verbetert het programma dus de totale efficiency van het bedrijf.

Welke onderwerpen komen aan bod tijdens deze nascholing?

Oogmeting, controle voertuig, spiegelafstelling, zit– en stuurhouding, diverse voertuigtechnieken, optimaal gebruik van motorkarakteristiek, kijktechnieken, anticiperen, manoeuvreren, verkeersgedrag, taal van de weg en Het Nieuwe Rijden.

Hoe ziet deze nascholing eruit in de variant met e-learning?

Het theoriedeel (e-learning) van deze nascholing volgt de chauffeur digitaal. Tijdens de theorie worden er filmpjes getoond, moet men vragen beantwoorden en wordt er tekst doorgenomen. De duur hiervan is 4 uur. Elke deelnemer dient deze sessie volledig te hebben afgerond vóór hij/zij kan deelnemen aan het praktijkdeel. Nadat er is gestart met het theoriedeel (e-learning) volgt elke deelnemer binnen tien kalenderdagen het praktijkdeel één op één op de openbare weg. Dit deel van de nascholing duurt 3 uur. Voordat ze gaan rijden zal onze docent het theorie-examen vanuit de e-learning met de chauffeur doornemen. Het praktijkdeel start vanaf een door u aan te geven locatie. Per praktijkdag dient dit één locatie te zijn.

Hoe lang duurt deze nascholing?

Deze nascholing duurt effectief 7 uur.

Wat is de CCV-code van deze nascholing?

W02 | Behaviour Based Safety

Hoeveel uur levert deze nascholing mij op?

Deze nascholing is gecertificeerd voor de Richtlijn Vakbekwaamheid Code 95 en telt mee voor 7 uur praktijk.

Krijg ik een bewijs van deelname?

U krijgt een certificaat op naam.

Wat is de maximale groepsgrootte voor deze nascholing?

Per voertuig worden er (afhankelijk van het aantal aanwezige zitplaatsen en gordels) 1 of 2 personen per docent getraind. Wij beschikken tevens over een huur voertuig met 3 zitplaatsen.

Waar vindt deze nascholing plaats?

Het praktijkdeel van deze nascholing start en eindigt vanaf een door u aan te geven locatie; de vestigingslocatie is gebruikelijk. Dit is mogelijk wanneer uw eigen locatie een aparte ruimte heeft waar de docent en chauffeur ongestoord de voor- en nabespreking kunnen houden. De nascholing vindt grotendeels plaats op de openbare weg. In het voertuig moet een verbruiksmeter aanwezig zijn.

e-learning

Primaire Sidebar

Wilt u een opleiding inplannen, meer informatie of een offerte aanvragen? Neem dan contact op!

Bel ons (0342) 424 357
Stuur een e-mail
Vraag een offerte aan

Nederlands Instituut voor Verkeersveiligheid

Nijkerkerweg 121
3771 LA   Barneveld
0342 424 357
info@niv.nl

Footer

Nederlands Instituut voor Verkeersveiligheid

Nijkerkerweg 121
3771 LA   Barneveld
0342 424 357
info@niv.nl

Openingstijden
Maandag 08:00 – 17:00
Dinsdag 08:00 – 17:00
Woensdag 08:00 – 17:00
Donderdag 08:00 – 17:00
Vrijdag 08:00 – 17:00
Zaterdag Gesloten
Zondag Gesloten
Neem contact op
  • Algemene voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Klachtenformulier