Behaviour Based Safety (BBS), oftewel ‘gedrag gebaseerde veiligheid’, is een nascholing die de toename van de veiligheid tijdens het vervoer bevordert door het gedrag van de chauffeur positief te beïnvloeden. Dit bereiken wij door observatie en coaching. Het BBS programma bevat een theorie- en een praktijkdeel. Door met de chauffeur in gesprek te gaan over onderwerpen die hem of haar bezig houden in het chauffeurs vak, werken wij aan een intrinsieke motivatie om gedrag te veranderen. De nadruk ligt op coaching en wij werken vanuit de al aanwezige kennis en ervaring. De nascholing wordt bij voorkeur in het eigen vertrouwde voertuig gegeven op de openbare weg. Deze opleiding is verplicht voor alle SQAS gecertificeerde bedrijven en overheidsdiensten die zich richten op het vervoer van gevaarlijke stoffen (ADR), maar is daarnaast voor alle transportbedrijven interessant. Het verhoogt niet alleen de veiligheid, maar heeft ook een positief effect op het brandstofgebruik en andere gerelateerde kosten, zoals onderhoudskosten en verzekeringspremies. Tijdens de nascholing komen ook vermoeidheid, afleiding en de risico’s in de dagelijkse werkzaamheden aan bod. De resultaten bij meerdere Nederlandse transportbedrijven laten een afname van het brandstofgebruik zien van 5 tot 15% en een afname van het aantal ongevallen met meer dan 40%. Een besparing die al snel oploopt tot € 1.000,- per chauffeur per jaar. Uiteindelijk verbetert het programma dus de totale efficiency van het bedrijf.

Welke onderwerpen komen aan bod tijdens deze nascholing?
Oogmeting, controle voertuig, spiegelafstelling, zit– en stuurhouding, diverse voertuigtechnieken, optimaal gebruik van motorkarakteristiek, kijktechnieken, anticiperen, manoeuvreren, verkeersgedrag, taal van de weg en Het Nieuwe Rijden.
Hoe ziet deze nascholing eruit in de variant met e-learning?
Het theoriedeel (e-learning) van deze nascholing volgt de chauffeur digitaal. Tijdens de theorie worden er filmpjes getoond, moet men vragen beantwoorden en wordt er tekst doorgenomen. De duur hiervan is 4 uur. Elke deelnemer dient deze sessie volledig te hebben afgerond vóór hij/zij kan deelnemen aan het praktijkdeel. Nadat er is gestart met het theoriedeel (e-learning) volgt elke deelnemer binnen tien kalenderdagen het praktijkdeel één op één op de openbare weg. Dit deel van de nascholing duurt 3 uur. Voordat ze gaan rijden zal onze docent het theorie-examen vanuit de e-learning met de chauffeur doornemen. Het praktijkdeel start vanaf een door u aan te geven locatie. Per praktijkdag dient dit één locatie te zijn.
Hoe lang duurt deze nascholing?
Deze nascholing duurt effectief 7 uur.
Wat is de CCV-code van deze nascholing?
W02 | Behaviour Based Safety
Hoeveel uur levert deze nascholing mij op?
Deze nascholing is gecertificeerd voor de Richtlijn Vakbekwaamheid Code 95 en telt mee voor 7 uur praktijk.
Krijg ik een bewijs van deelname?
U krijgt een certificaat op naam.
Wat is de maximale groepsgrootte voor deze nascholing?
Per voertuig worden er (afhankelijk van het aantal aanwezige zitplaatsen en gordels) 1 of 2 personen per docent getraind. Wij beschikken tevens over een huur voertuig met 3 zitplaatsen.
Waar vindt deze nascholing plaats?
Het praktijkdeel van deze nascholing start en eindigt vanaf een door u aan te geven locatie; de vestigingslocatie is gebruikelijk. Dit is mogelijk wanneer uw eigen locatie een aparte ruimte heeft waar de docent en chauffeur ongestoord de voor- en nabespreking kunnen houden. De nascholing vindt grotendeels plaats op de openbare weg. In het voertuig moet een verbruiksmeter aanwezig zijn.

